Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων

Διοίκηση Ολικής Ποιότητας - Ποιοτικός Έλεγχος

Υπεύθυνος μαθήματος          Δρ. Ευστάθιος Δημητριάδης
Τύπος μαθήματος                  Υποχρεωτικό
Εξάμηνο                                  ΣΤ
Πιστωτικές μονάδες (ECTS)  5

Λογική του μαθήματος
Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (TQM) είναι μια ολοκληρωμένη και δομημένη προσέγγιση της διοίκησης της επιχείρησης που επιδιώκει να βελτιώσει την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών μέσω των συνεχών βελτιώσεων των διαδικασιών σε συνάρτηση με την συνεχή ανατροφοδότηση. Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της Δ.Ο.Π οι οποίες είναι απαραίτητες για την επιτυχή λειτουργία ενός οργανισμού ή επιχείρησης.
Στόχοι
•    Η κατανόηση της έννοιας της ποιότητας.
•    Η κατανόηση της έννοιας της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας.
•    Η κατανόηση της αναγκαιότητας της εφαρμογής της Δ.Ο.Π σε όλες τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς.
•    Η ικανότητα επιλογής των κατάλληλων στατιστικών εργαλείων για τον έλεγχο της ποιότητας.
•    Η ικανότητα προσαρμογής και εφαρμογής ενός προτύπου ποιότητας (ISO)

Αποτελέσματα μάθησης
A.    Γνώσεις και Κατανόηση
Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να:
•    Ερμηνεύουν τη σημασία της Δ.Ο.Π.
•    Προσδιορίζουν το κόστος της ποιότητας.
•    Περιγράφουν την εξέλιξη της Δ.Ο.Π.
•    Περιγράφουν εργαλεία για τον προσδιορισμό και την επίλυση προβλημάτων ποιότητας.
•    Περιγράφουν βραβεία ποιότητας και πιστοποιητικά ποιότητας.

Β. Διανοητικές ικανότητες
Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να:
•    Αντιλαμβάνονται την συνεισφορά της Δ.Ο.Π στην επιτυχία μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού.
•    Αναγνωρίζουν τις ιδιότητες της φιλοσοφίας της Δ.Ο.Π.
•    Αναγνωρίζουν τους ηγέτες στον τομέα της ποιότητας και την συνεισφορά τους
•    Αξιολογούν την εφαρμογή συγκεκριμένου προτύπου ποιότητας σε επιχείρηση.

Γ.  Άλλες ικανότητες 
•    Ικανότητες αποτελεσματικής παρουσίασης με χρήση εργαλείων
•    Ικανότητα σύνθεσης σκέψης.
Ενδεικτικό περιεχόμενο του μαθήματος
Το μάθημα είναι οργανωμένο με τη μορφή διαλέξεων που συνοδεύονται από πρακτικές ασκήσεις.
Αναλυτικότερα η διδακτέα ύλη έχει ως εξής:
•    Εισαγωγή.
•    Οι ιδρυτές της φιλοσοφίας της Ολικής Ποιότητας – ΟΠ (Deming – Juran).
•    Βασικές έννοιες.
•    Υλοποίηση προγράμματος ΟΠ.
•    Η διαδικασία βελτίωσης της Ποιότητας σ’ όλη την επιχείρηση.
•    Διασφάλιση Ποιότητας – ISO 9000-9005.
•    Διοίκηση ΟΠ στην πράξη.
•    Ποιοτικός έλεγχος και προγραμματισμός παραγωγής.
•    Οργάνωση-στελέχωση τμήματος Ποιοτικού Ελέγχου.
•    Η πιστότητα του προϊόντος.
•    Διαδικασία ποιοτικού ελέγχου της παραγωγική διαδικασίας.
•    Στατιστικοί μέθοδοι και τεχνικές

Δραστηριότητες μάθησης και εκπαίδευσης
A.    Γνώσεις και Κατανόηση
•    Διαλέξεις
•    Ασκήσεις πράξης

B.    Διανοητικές Ικανότητες
•    Ενεργητική μάθηση μέσω κατευθυνόμενων συζητήσεων
•    Εκτίμηση της εφαρμογής της Δ.Ο.Π και του ποιοτικού ελέγχου μέσω μελετών περιπτώσεων

Γ.    Άλλες Ικανότητες
•    Συμμετοχή στις ασκήσεις πράξης
•    Παρουσιάσεις
•    Ομαδικές συζητήσεις

Αξιολόγηση
1.    Τρία τεστ αξιολόγησης.  Συντελεστής 40% του μέσου όρου των τριών τεστ.
2.    Τελική εξέταση στη θεωρία. Ερωτήσεις θεωρητικές και επίλυση ασκήσεων. Συντελεστής 60%.

Προτεινόμενα συγγράμματα
1.    Κέφης, Β. (2005). Διοίκηση ολικής ποιότητας, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα. Κωδικός Εύδοξου: 11512
2.     ΠΑΣΧΟΣ, Γ., ΠΛΟΥΜΙΔΗΣ, Κ. (2008).  ΔΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΧΕΔΩΡΟΣ ΕΠΕ, ΑΘΗΝΑ.  Κωδικός Εύδοξου: 18548618
3.    ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ, Ν. (2005). ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ,  ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΙΚΗΤΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ, ΑΘΗΝΑ. Κωδικός Εύδοξου: 8355.

Επιστροφή


Copyright © 2011 Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων