Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων

Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων

Υπεύθυνος μαθήματος           Μπορμπότση Χρυσάνθη
Τύπος μαθήματος                   Υποχρεωτικό
Εξάμηνο                                    Γ

Λογική του μαθήματος
Το Ανθρώπινο Δυναμικό ή διαφορετικά οι Ανθρώπινοι Πόροι  αποτελούν σήμερα σε διεθνές επίπεδο το πολυτιμότερο κεφάλαιο μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού.
Κάτω από συνθήκες έντονου ανταγωνισμού ο παράγοντας που θα βοηθήσει μια επιχείρηση να ξεχωρίσει είναι οι άνθρωποί της. Τα προσόντα και η διάθεση των εργαζομένων , η ικανοποίηση που αντλούν από την εργασία τους , το αίσθημα της δίκαιης μεταχείρισής τους και η συμμετοχή τους στους κοινούς στόχους , όλα αυτά διαμορφώνουν και επηρεάζουν την παραγωγικότητα της επιχείρησης , το επίπεδο της εξυπηρέτησης των πελατών, τη φήμη και την εικόνα που αυτή προβάλλει προς τα έξω και τέλος την επιβίωσή της.
Τα τελευταία χρόνια για όλους τους παραπάνω λόγους οι εργαζόμενοι μιας επιχείρησης αντιμετωπίζονται σαν το σημαντικότερο ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα και όχι ως παράγοντας κόστους .
Το μάθημα εξετάζει τη  Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων (ΔΑΠ) σαν μια λειτουργία που αποτελεί σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό ευθύνη όλων όσων ασκούν διοίκηση σε μια επιχείρηση ενώ ενδιαφέρει άμεσα και όλους όσους εργάζονται σ’ αυτήν.

Στόχοι
Η κατανόηση από τους φοιτητές των σύγχρονων αρχών και εξελίξεων της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων που θα κληθούν να εφαρμόσουν ως μελλοντικά στελέχη των επιχειρήσεων, σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού και διεθνοποίησης .
Να γνωρίσουν όλα εκείνα τα εργαλεία και τις μεθόδους της ΔΑΠ τα οποία θα βοηθήσουν στην ενίσχυση του ανθρώπινου παράγοντα στην επιχείρηση.
Αποτελέσματα μάθησης
Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να  αποκτήσουν :
Α. Γνώσεις και Κατανόηση για :
•    Το ρόλο της ΔΑΠ στην σύγχρονη ανταγωνιστική Διεθνοποιημένη επιχείρηση.
•    Τη διαδικασία του Προγραμματισμού ανθρώπινου δυναμικού σε σχέση με την προφορά και ζήτηση και την σύνδεσή του με τους στρατηγικούς στόχους της επιχείρησης σε ένα περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλεται.
•    Τη διαδικασία Στελέχωσης και την εφαρμογή σύγχρονων εργαλείων ώστε να επιλέγονται κάθε φορά οι καλύτεροι εργαζόμενοι και να αποτελούν επένδυση για την επιχείρηση.
•    Τις μεθόδους αξιολόγησης των εργαζομένων με στόχο να αποτελέσει αυτή κίνητρο και όχι φόβο.
•    Τα συστήματα αμοιβών και ανταμοιβών ώστε να αποτελέσουν παρακινητικό παράγοντα και να οδηγήσουν σε μεγιστοποίηση της απόδοσης.
•    Τις μεθόδους εκπαίδευσης και ανάπτυξης του προσωπικού ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις μελλοντικές προκλήσεις.
•    Τη σημασία της σωστής διαχείρισης  της Υγείας και της Ασφάλειας των εργαζομένων .
•    Να μπορούν να ερμηνεύσουν και να αξιολογήσουν  πραγματικά προβλήματα Διοίκησης Προσωπικού μέσα από Μελέτες περιπτώσεων .

Β. Διανοητικές  ικανότητες :
•    Να εκτιμήσουν το σημαντικό ρόλο της ΔΑΠ στην επιτυχημένη πορεία της ανταγωνιστικής  επιχείρησης.
•    Να αναπτύξουν κριτική σκέψη μέσα από την ανάλυση των πρακτικών της ΔΑΠ με στόχο την εξασφάλιση άριστου επιχειρηματικού περιβάλλοντος  και μεγιστοποίηση της απόδοσης
Γ.  Άλλες  ικανότητες :
•    Την ενίσχυση της υπευθυνότητας στα πλαίσια των απαιτήσεων για ανεξάρτητη έρευνα και μελέτη.
•    Την αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου στα πλαίσια της επιτυχούς ολοκλήρωσης εργασιών.
•    Την ενίσχυση της ομαδικότητας μέσα από την ανάληψη και επιτυχή ολοκλήρωση ομαδικών εργασιών.
•    Την αποτελεσματική παρουσίαση των εργασιών με χρήση σύγχρονων εργαλείων επικοινωνίας , σε ακροατήριο με δυνατότητα δημόσιας συζήτησης και σχολιασμό ιδεών.
•    Την ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας μεταξύ φοιτητών και υπεύθυνου καθηγητή του μαθήματος για τη μάθηση, καθοδήγηση , παρακολούθηση και διατύπωση των ιδεών – σκέψεων σε γραπτό λόγο  πριν την ολοκλήρωση των εργασιών και την παρουσίασή τους στην αίθουσα.

Ενδεικτικό περιεχόμενο του  μαθήματος
•    Περιεχόμενο της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων (ΔΑΠ)
•    Ο ρόλος της Διαχείρισης  του ανθρώπινου δυναμικού στη στρατηγική λήψη των αποφάσεων της σύγχρονης επιχείρησης.
•    Ανάλυση Εξωτερικού και οργανωσιακού περιβάλλοντος της επιχείρησης.
•    Ανάλυση και περιγραφή θέσεων εργασίας. (Job Description )
•    Προγραμματισμός Ανθρώπινου δυναμικού ώστε να διαπιστωθούν οι μελλοντικές ανάγκες της επιχείρησης σε ανθρώπινους πόρους.
•    Διαδικασίες στελέχωσης. Προσέλκυση ( Recruitment) και Επιλογή ( selection) των εργαζομένων.
•    Εκπαίδευση και Ανάπτυξη προσωπικού (Development) . Παροχή επικαιροποιημένων γνώσεων για το σήμερα και ανάπτυξη των ικανοτήτων προκειμένου να αναλάβουν υψηλότερες θέσεις μέσα στην ιεραρχία στο μέλλον.
•    Μέθοδοι αξιολόγησης της απόδοσης των εργαζομένων( Performance Appraisal)
•    Αμοιβές και παροχές ( Rewards) .
•    Θέματα εργασιακών σχέσεων ( Employment Relationships) σε ένα περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλεται .
•    Υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων στην επιχείρηση.

Δραστηριότητες μάθησης και εκπαίδευσης
Α. Γνώσεις  και κατανόηση.
•    Διαλέξεις , ασκήσεις πράξης , Περιπτωσιολογικές μελέτες , video –παρουσιάσεις , κατευθυνόμενη και αυτό-διαχειριζόμενη  μελέτη, δραστηριότητες  έρευνας , ανατροφοδότηση από τον υπεύθυνο καθηγητή, ομιλίες καλεσμένων –στελεχών επιχειρήσεων.

Β. Διανοητικές ικανότητες.
•    Ικανότητες ανάλυσης και σύγκρισης σημαντικών θεωριών και πρακτικών που παρουσιάζονται στη σχετική διεθνή βιβλιογραφία , αρθρογραφία  και σε  μελέτες περιπτώσεων .
•    Ενίσχυση της ομαδικότητας , της σωστής  διαχείρισης του χρόνου με τη συμμετοχή σε ομαδικές εργασίες με  γνωστά χρονοδιαγράμματα.
•    Υποβολή δομημένων γραπτών εργασιών και δημόσια  παρουσίαση στην αίθουσα με δυνατότητα συζήτησης.

Γ.  Άλλες  δεξιότητες.
•    Επαφή με διεθνή επιστημονικά περιοδικά , συμμετοχή σε σεμινάρια, παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών, αναλύσεις  περιπτωσιολογικών μελετών , παρακολούθηση οπτικοακουστικού  υλικού.

Αξιολόγηση

Αποτελέσματα

Μάθησης

Μέθοδος

Αξιολόγησης

Ποσοστό

Ελάχιστος

Βαθμός

Λέξεις – Διάρκεια

Λεπτομέρειες

Α, Β, Γ

Εργασία εξαμήνου

25%

50%

στο σύνολο

3500-5000 λέξεις

Ομαδική εργασία

Β, Γ

Παρουσίαση εργασίας εξαμήνου

25%

10-15 λεπτά

Ομαδική Παρουσίαση

Α, Β, Γ

Εξετάσεις

50%

2 ώρες

Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σωστού – λάθους και ανάπτυξης

Προτεινόμενα συγγράμματα

Βασικά Συγγράμματα

ISBN 

Συγγραφέας

Ημερομηνία

Τίτλος

Εκδότης

9607745-11-6

Τερζίδης Κώστας  Τζωρτζάκης Κώστας

2004

Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων.  Διοίκηση Προσωπικού. 

Μ. Τζωρτζάκης& Σία. ΕΕ.

9789602187531

Dessler

Garry

2012

Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού: Βασικές έννοιες και σύγχρονες τάσεις.

Κριτική

9608249244

Παπαλεξανδρή Ν. Μπουραντάς Δ.

2003

Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων

Μπένου.

Άλλα Συγγράμματα 

9789607860736

Βαξεβανίδου Μαρία  Ρεκλείτης  Π.

2008

Management Ανθρώπινων Πόρων.

Προπομπός

9606619125

Μπιτσάνη Ευγενία

2006

Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων

Διόνικος

9789604582020

Edersheim Elizabeth

2009

Peter Drucker ο Γκουρού του management

Επίκεντρο.

9780230001749 

Bratton John and Gold Jeff

2007

Human Resource Management: Theory and Practice (4th edition) 

Palgrave Macmillan 

9605124335

Shaun Tyson and Alfred York 

2004

Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού: Τα δομικά συστατικά του HRM (4η έκδοση) 

Γκιούρδα Α.& ΣΙΑ ΟΕ







Ηλεκτρονικοί Σύνδεσμοι

Αναζήτηση Εργασίας στην Ευρώπη

      http:// www.monster.co.uk

      http:// www.reed.co.uk

      http:// www.eurojobs.com/

      http:// www.stepsone.com/EN/

Πληροφορίες για σταδιοδρομία στις ΗΠΑ http:// www.bls.gov/oco/

Πρακτική άσκηση στην Ευρώπη http:// www.europarl.europa.eu/stages/default-en.htm

Ελληνικό blog Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού

http:// hrm-in-greece.blogspot.com

Ανθρώπινες δεξιότητες και απόδοση http:// www.positivepsychology.org/.

Scoop it HR http:// www.scoop.it/t/greek-hr

Επιστροφή


Copyright © 2011 Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων