Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων

Έρευνα Αγοράς

Υπεύθυνος μαθήματος:      Καμενίδου Ειρήνη
Τύπος μαθήματος:                       Επιλογής / Υποχρεωτικό
Εξάμηνο:                                       Ζ
Πιστωτικές μονάδες (ECTS):      5

Λογική του μαθήματος
Στη σύγχρονη εποχή, η συγκέντρωση πληροφοριών για μια αγορά, όπως σχετικά με τις ανάγκες, επιθυμίες αλλά και την ικανοποίηση ή δυσαρέσκεια των πελατών είναι ιδιαίτερα σημαντική για μια επιχείρηση.  Οι παραπάνω μεταβλητές όπως και πολλές άλλες που μελετά η έρευνα αγοράς είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης στο σημερινό  ανταγωνιστικό περιβάλλον, τόσο για τη διατήρηση της πελατείας της, όσο και για την αύξηση του μεριδίου αγοράς της.

Στόχοι
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στις βασικές έννοιες της Έρευνα Αγοράς.  Συγκεκριμένα, οι στόχοι είναι:
1.    Να κατανοήσουν τη σημαντικότητα της Έρευνα Αγοράς.
2.    Να μπορούν να αντιληφθούν πότε χρειάζεται μια  Έρευνα Αγοράς.
3.    Να τους βοηθήσει να αντιληφθούν ποιά τα στάδια πραγματοίησης  Έρευνας Αγοράς.
4.    Να τους εισάγει στις έννοιες των δευτερογενών και πρωτογενών δεδομένων Έρευνα Αγοράς.
5.    Να τους εισάγει στις διάφορες μορφές/τύπους έρευνας αγοράς.
6.    Να τους βοηθήσει να αποκτήσουν την ικανότητα συγκέντρωσης δευτερογενών δεδομένων Έρευνα Αγοράς.
7.    Να τους βοηθήσει να αποκτήσουν την ικανότητα συγκέντρωσης πρωτογενών δεδομένων Έρευνα Αγοράς.
8.    Να τους βοηθήσει να αποκτήσουν την ικανότητα δημιουργίας ερωτηματολογίου ποιοτικής έρευνας
9.    Να τους βοηθήσει να αποκτήσουν την ικανότητα δημιουργίας ερωτηματολογίου ποσοτικής έρευνας
10.     Να τους βοηθήσει να αντιληφθούν ποιά μέθοδος δειγματοληψίας είναι η πιο κατάλληλη για κάθε Έρευνα Αγοράς.

Αποτελέσματα μάθησης
A.    Γνώσεις και Κατανόηση
Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να:
•    Κατανοήσουν τις θεμελιώδεις έννοιες της Έρευνα Αγοράς.
•    Κατανοήσουν τη στρατηγική σημασία της Έρευνα Αγοράς.
•    Κατανοήσουν τους τρόπους συγκέντρωσης δεδομένων Έρευνα Αγοράς.
•    Κατανοήσουν τα στάδια πραγματοποίησης Έρευνα Αγοράς.
•    Κατανοήσουν τη διαφορά ανάμεσα ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας.
•    Κατανοήσουν τη διαφορά ανάμεσα σε ερωτηματολόγιο ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας.
•    Κατανοήσουν τις κλίμακες μέτρησης (φύση και τύπος) σε ένα ερωτηματολόγιο ποσοτικής έρευνας.
•    Να κατανοήσουν τι είναι πληθυσμός, δείγμα, μονάδα δειγματοληψίας, δειγματοληπτικό πλαίσιο, και τις μεθόδους δειγματοληψίας.
Β. Διανοητικές ικανότητες
Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να:
•    Εκτιμήσουν τη φύση και τη δυναμική της επιστήμης της  Έρευνας Αγοράς.
•    Θέσουν το πρόβλημα και τα ερευνητικά ερωτήματα που θα στηρίξει μια έρευνα αγοράς
•    Δημιουργήσουν ένα ερωτηματολόγιο ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας
•    Καθορίσουν τον πληθυσμό, τη μονάδα δειγματοληψίας, το δειγματοληπτικό πλαίσιο και τη μέθοδο δειγματοληψίας που θα ακολουθήσουν
•    Να μπορούν να πραγματοποιήσουν μια μικρή έρευνα αγοράς, κωδικοποίηση των απαντήσεων και εισαγωγή των δεδομένων.


Γ.  Άλλες ικανότητες 
•    Να είναι έτοιμος να εργαστεί πάνω στο συγκεκριμένο πρόβλημα μάρκετινγκ το οποίο έχει προσδιορίσει.
•    Να μπορεί να προσδιορίζει επακριβώς τα αίτια τα οποία προκαλούν το πρόβλημα και να αναζητεί τους τρόπους αντιμετώπισή των.
•    Ανάληψη υπευθυνότητας στα πλαίσια των απαιτήσεων για ανεξάρτητη έρευνα και μελέτη
•    Αποτελεσματική διαχείριση χρόνου (time management), στα πλαίσια της επιτυχούς ολοκλήρωσης πολλαπλών εργασιών
•    Ικανότητα ερμηνείας και σύνθεσης της γνώσης  
•    Διαχείριση σχέσεων συνεργασίας και μάθησης με συναδέλφους σπουδαστές και ακαδημαϊκό προσωπικό

Ενδεικτικό περιεχόμενο του μαθήματος
Ο ρόλος και η φύση της έρευνας αγοράς
Συγκέντρωση πληροφοριών Μάρκετινγκ – η διαδικασία της έρευνας αγοράς
Δευτερογενή δεδομένα-  πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα- πηγές
Πρωτογενή δεδομένα: τύποι πρωτογενούς έρευνας – μέθοδοι συλλογής πρωτογενών δεδομένων
Ποιοτική έρευνα: εις βάθος συνέντευξη- ομάδες εστίασης καταναλωτών- συγκεκαλυμένες τεχνικές- παρατήρηση
Ποσοτική έρευνα: μέτρηση της στάσης και συμπεριφοράς καταναλωτή
Κλίμακες μέτρησης : τύπος και φύση
Αρχές σχεδιασμού ερωτηματολογίου: 7 στάδια.
Εγκυρότητα και αξιοπιστία ερωτηματολογίου
Δειγματοληψία: διαδικασία δειγματοληψίας- καθορισμός μεγέθους δείγματος (βάσει εφικτού-παρόμοιων μελετών-τεχνικής ανάλυσης στοιχείων-στατιστικής επιστήμης)
Διαδικασία Δειγματοληψίας : Ορισμός του Πληθυσμού, Προσδιορισμός του Δειγματοληπτικού Πλαισίου,  Επιλογή Mεθόδου Δειγματοληψίας ,  Καθορισμός Μεγέθους του Δείγματος ,  Επιλογή Στοιχείων του Δείγματος
Δειγματοληψία: πιθανότητας
Δειγματοληψία: μη πιθανότητας
Προετοιμασία στοιχείων για ανάλυση
Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας


Δραστηριότητες μάθησης και εκπαίδευσης
A.    Γνώσεις και Κατανόηση
•    Να προσδιορίζει το πρόβλημα για το οποίο θα πραγματοποιηθεί έρευνας αγοράς.
•     Να κάνει ανασκόπιση βιβλιογραφίας για να διερευνήσει τι κάναν οι άλλοι ερευνητές σε σχέση με το υπό μελέτη θέμα.
•    Να πραγματοποιήσει μια μικρή ποιοτική έρευνα για να δομήσει στη συνέχεια το ερωτηματολόγιο ποσοτικής έρευνας
•    Να δομήσει ερωτηματολόγιο ποσοτικής έρευνας βάσει της ανασκόπισης βιβλιογραφίας και της ποιοτικής έρευνας.


B.    Διανοητικές Ικανότητες
Κατά την διάρκεια των διαλέξεων και των ασκήσεων πράξης οι φοιτητές θα λάβουν τις απαραίτητες γνώσεις έτσι ώστε να μπορούν να :
•    Αναλύουν τα προβλήματα που σχετίζονται με θέματα μάρκετινγκ που θέλουν να ερευνήσουν
•    Θέτουν τις ερευνητικές ερωτήσεις που θα απαντήσει το ερωτηματολόγιο και η έρευνα που θα πραγματοποιήσουν
•    Συγκρίνουν και να επιλέξουν τον κατάλληλο τύπο  και φύση ερωτήσεων για τη δημιουργία ερωτηματολογίου ποσοτικής έρευνας
•    Αναλύσουν και συγκρίνουν τις μεθόδους δειγματοληψίας και  να επιλέξουν την πιο κατάλληλη.

Γ.    Άλλες Ικανότητες
•    Διαλέξεις, επιστημονικά περιοδικά, συμμετοχή στις ασκήσεις πράξης, παρουσιάσεις και εργασίες.
•    Πραγματοποίηση μικρής έκτασης έρευνας.

Αξιολόγηση

Αποτελέσματα

Μάθησης

Μέθοδος

Αξιολόγησης

Ποσοστό

Ελάχιστος

Βαθμός

Λέξεις – Διάρκεια

Λεπτομέρειες

Α, Β, Γ

Εργασία εξαμήνου

50%

50%

στο σύνολο

Μικρή έρευνα

Ατομική εργασία

Β, Γ

Εξετάσεις

50%

45 λεπτά

Εξέταση

Σημείωση: Ακόμη και αν κάποιος σπουδαστής απουσιάσει από κάποιο μάθημα οφείλει να έχει μελετήσει τη σχετική ύλη του μαθήματος και να έχει προετοιμάσει τυχόν απαιτήσεις για το επόμενο μάθημα

Προτεινόμενα συγγράμματα

Βασικά Συγγράμματα

ISBN 

Συγγραφέας

Ημερομηνία

Τίτλος

Εκδότης

960-351-739-9

Γ. Σιώμκος & Δ. Μαύρος

2008

Έρευνα Αγοράς

Σταμούλη

9603511242

ΣταθακόπουλοςΒ.

2005

Μέθοδοι Έρευνας Αγοράς

Σταμούλη

9609067425 

Τομάρας Π.

2005

Εφηρμοσμένη Έρευνα Μάρκετινγκ(με DVD) 

Σταμούλη

Άλλα Συγγράμματα

ISBN-10: 0132570181
ISBN-13:  9780132570183

Malhotra,  N. K  

2012

Basic Marketing Research (International Ed.)  4th ed. 

Pearson 

ISBN-10: 1439081018

ISBN-13: 978-1439081013 

Churchill, G.A., Iacobucci, D

2009

Marketing Research: Metho-dological Foundations 10th ed.

South Western Cencage Learning

ISBN-10: 1412916070 | ISBN-13: 978-1412916073

Creswell, J. W.

2006

Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches [with CD-ROM]. 2nd  Edition

SAGE Publications (CA)








Επιπλέον Βιβλιογραφία

Κλασσική Βιβλιογραφία

  1. Parasuraman, ΑISBN-10: 0618660631, ISBN-13: 978-0618660636
  2. ISBN-10: 9059312023, ISBN-13: 978-9059312029

Βιβλιογραφία σε σύγχρονα θέματα

Επίσης, σύγχρονα θέματα μπορείτε να βρείτε στα κάτωθι ακαδημαϊκά περιοδικά

  • · International Journal of Market Research
  • · Qualitative Market Research: An International Journal
  • · Journal of Consumer Research
  • · Journal of Marketing Research
  • · Journal of Advertising Research
  • · Journal of Business Research
  • · International Journal of Research in Marketing
  • · Advances in Consumer Research Proceedings
  • · Journal of Financial Markets Research
  • · The SIS Market Research Journal

Ηλεκτρονικοί Σύνδεσμοι

  1. http://www.marketresearch.com: Marketing Research Association
  2. http://www.marketingresearch.org: Marketing Research Association
  3. http://www.esomar.org: ESOMAR
  4. http://www.euromonitor.com/greece: Market Research for Greece

Επιστροφή


Copyright © 2011 Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων