Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων

Μάνατζμεντ στον Ιδιωτικό και Δημόσιο Τομέα

Υπεύθυνος μαθήματος Κωνσταντίνος Τερζίδης

Τύπος μαθήματος Μάθημα Ειδικότητας (ΜΕ)

Εξάμηνο Α΄

Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 5

Λογική του μαθήματος

Στη σύγχρονη εποχή οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται μέσα σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται για τις πλανητικές του διαστάσεις, την ταχεία μεταβλητότητα της τεχνολογίας καθώς και τον υψηλό βαθμό αστάθειας, η οποία επηρεάζεται σημαντικά από τη διεθνή οικονομική κρίση. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, πρωταρχικό μέλημα των οικονομικών Οργανισμών αποτελεί η επιβίωσή τους και η ανάδειξή τους σε φορείς που αντεπεξέρχονται με επιτυχία την πρόκληση επίτευξης υψηλού βαθμού ανταγωνιστικής ικανότητας.

Στην επιδίωξη αυτή, αποφασιστικός αρωγός μπορεί να αποδειχθεί το εργαλείο του Μάνατζμεντ. Στο πλαίσιο αυτό, η απόκτηση από τους σπουδαστές συμπαγών γνώσεων και σύγχρονων απόψεων αναφορικά με το Μάνατζμεντ των Οργανισμών του Ιδιωτικού και του Δημόσιου Τομέα, αποτελεί την κύρια επιδίωξη του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τον φοιτητή/τρια στις βασικές έννοιες της Διοίκησης των Επιχειρήσεων. Ειδικότερα, το μάθημα πραγματεύεται τις θεμελιώδεις λειτουργίες του Μάνατζμεντ. Μια σύντομη εξοικείωση με τις βασικές έννοιες του στελέχους, της επιχείρησης και των μορφών της, καθώς και των συνασπισμών που αυτές συγκροτούν, ακολουθείται από την εξελικτική παρουσίαση του Μάνατζμεντ και των μεθόδων του. Στη συνέχεια αναλύονται διεξοδικά οι κλασικές λειτουργίες: Προγραμματισμός, Οργάνωση, Στελέχωση, Ηγεσία, Έλεγχος.

Στόχοι

Οι στόχοι του μαθήματος, συνίστανται στην επιδίωξη να εφοδιασθούν οι φοιτητές με τις απαραίτητες γνώσεις για την κατανόηση του περιεχομένου και των δυναμικών που παρουσιάζονται στη διοίκηση κοινωνικοοικονομικών οργανισμών του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Έμφαση δίνεται τόσο στην απάντηση των ερωτημάτων που προαναφέρθηκαν, όσο και ειδικότερα στη σχέση του ατόμου που ασκεί διοίκηση («δημόσια» ή «ιδιωτική»), τόσο με τους εξυπηρετούμενους όσο και με τον φορέα στον οποίο απασχολείται, με αναφορά στα διάφορα μοντέλα και στις πτυχές του προβλήματος που πραγματεύεται. Με τη συνδρομή επίκαιρων παραδειγμάτων που αντλούνται από το κοινωνικοοικονομικό γίγνεσθαι αναμένεται να αποκτήσει ο φοιτητής κριτική σκέψη.

Αποτελέσματα μάθησης

Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αποκτήσει τις εξής επιμέρους ικανότητες:

  1.  Γνώσεις και Κατανόηση : 
  • · Αξιολόγησης της αποστολής, των σκοπών και των στόχων ενός ιδιωτικού ή δημόσιου οργανισμού.
  • · Διάκρισης του Μάνατζμεντ ως θεσμού και ως διαδικασίας.
  • · Αναγνώρισης και αξιολόγησης του κλασικού και του σύγχρονου τρόπου διοικητικής σκέψης.
  • · Ανάλυσης σε βάθος του περιεχομένου των διαφορετικών μοντέλων του Μάνατζμεντ.
  • · Κριτικής αξιολόγησης των ποικίλων ρευμάτων της επιστήμης του Μάνατζμεντ.
  • · Κατανόησης των χαρακτηριστικών ενός αποτελεσματικού στελέχους.
  • · Κατανόησης του ρόλου και της σημασίας της φιλοσοφίας που διέπει έναν Οργανισμό.
  • · Κατανόησης του ρόλου και της σημασίας της επιχειρησιακής ηθικής για τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης.
  • · Διάκρισης των διαφόρων μορφών επιχειρήσεων και Οργανισμών.
  • · Κατανόησης της σημασίας του στρατηγικού σχεδιασμού-προγραμματισμού για την αντιμετώπιση της αβεβαιότητας.
  • · Κατανόησης και αξιολόγησης των στρατηγικών σε εταιρικό επίπεδο και σε επίπεδο επιχειρησιακών μονάδων.
  • · Κατανόησης της σημασίας, του περιεχομένου και των μορφών Οργάνωσης.
  • · Κατανόησης της σημασίας και των δραστηριοτήτων της λειτουργίας της Στελέχωσης.
  • · Κατανόησης της λειτουργίας της Ηγεσίας ως εργαλείου βελτίωσης της αποτελεσματικότητας του ανθρώπινου παράγοντα.
  • · Κατανόησης της αναγκαιότητας της λειτουργίας του Ελέγχου και των εφαρμογών της.

Β. Διανοητικές ικανότητες:

Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • · Αναπτύξουν δεξιότητες αναλυτικής και κριτικής σκέψης σχετικές με το Μάνατζμεντ επιχειρήσεων και Οργανισμών
  • · Αναπτύξουν ικανότητες αναγνώρισης των δυνατοτήτων που παρέχονται σε μια επιχείρηση-οργανισμό, καθώς και εκτίμησης της ικανότητας των εργαλείων του Μάνατζμεντ για αξιοποίηση των δυνατοτήτων και εξασφάλιση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων.
  • · Αναπτύξουν ένα πολυσχιδές εργαλείο Μάνατζμεντ το οποίο θα είναι ικανό να εξατομικεύεται προσαρμοζόμενο στις ειδικές περιστάσεις που διέπουν τη λειτουργία κάθε συγκεκριμένης επιχείρησης-οργανισμού.

Γ. Άλλες ικανότητες :  

  • · Εξοικείωση με ενεργητικές μεθόδους μάθησης και ενίσχυση της διαδραστικής επικοινωνίας.
  • · Απόκτηση ικανοτήτων ανάπτυξης ενός εξατομικευμένου χρονοπρογράμματος εργασίας βασιζόμενου στη βέλτιστη διαχείριση και αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου.
  • · Ανάπτυξη ικανοτήτων επικοινωνίας στο γραπτό και στον προφορικό λόγο, με τη χρήση σύγχρονων τεχνικών κατάλληλων για παρουσιάσεις σε ακροατήριο και δημόσιες εν γένει συζητήσεις.
  • · Ικανότητα πρόκλησης νέων ιδεών μέσα από την εφαρμογή κατάλληλων τεχνικών, όπως ο καταιγισμός ιδεών, καθώς και μέσα από την αξιοποίηση της δυναμικής των ομάδων.
  • · Διαχείριση ανθρώπινων σχέσεων στο χώρο εργασίας με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας.

Ενδεικτικό περιεχόμενο του μαθήματος :

  • Οι αρχές της Διοίκησης (Μάνατζμεντ) και η εφαρμογή τους στον Ιδιωτικό και το Δημόσιο τομέα.
  • Τι είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός και με ποιους τρόπους βοηθάει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία μιας οργάνωσης;
  • Πώς λαμβάνονται οι κρίσιμες αποφάσεις ώστε να είναι αποτελεσματικές;
  • Πώς διαγράφεται η οργάνωση και λειτουργία των Οργανισμών ιδιωτικού και δημόσιου ενδιαφέροντος στην ιδανική της μορφή και πώς απαντάται στην καθημερινή πρακτική στη χώρα μας και αλλού;
  • Τι είναι η Διαχείριση ανθρωπίνων πόρων και πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η σωστή εφαρμογή της θα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων μιας κοινωνικοοικονομικής οργάνωσης;
  • Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντικό να υπάρχουν αποτελεσματικές ηγεσίες;
  • Απαιτείται ορθολογικός συντονισμός των διαφόρων ομάδων με στόχο τη διαχείριση των όποιων αλλαγών και μεταρρυθμίσεων χρειάζονται;
  • Πώς μπορούμε να περιγράψουμε την ανάπτυξη συστημάτων ελέγχου και ποιότητας στον Ιδιωτικό και τον Δημόσιο τομέα;

Δραστηριότητες μάθησης και εκπαίδευσης

  • · Διαλέξεις σε σύγχρονα θέματα που άπτονται του αντικειμένου του Μάνατζμεντ.
  • · Επεξεργασία μελετών περίπτωσης που αφορούν χαρακτηριστικά παραδείγματα τα οποία αντλούνται μέσα από την ελληνική και τη διεθνή πραγματική οικονομία.
  • · Ανάπτυξη βασικών δραστηριοτήτων έρευνας στο πλαίσιο εκπόνησης εργασιών.
  • · Ανάδραση που προκύπτει μέσα από τη στενή συνεργασία με τον διδάσκοντα.
  • · Διαλέξεις από καταξιωμένα στελέχη επιχειρήσεων ή δημόσιων οργανισμών.
  • · Ανάπτυξη αναλυτικών και συνθετικών ικανοτήτων μέσα από τη μελέτη σχετικής ελληνόγλωσσης και ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας.
  • · Απόκτηση εμπειρίας επικοινωνίας μέσα από συζητήσεις καθώς και μέσα από τη συλλογική δράση.

Αξιολόγηση :

Η γραπτή τελική εξέταση συμμετέχει με 80% επί του συνολικού βαθμού (10). Το υπόλοιπο 20% προκύπτει από δύο εργασίες (μια ομαδική και μια ατομική) οι οποίες συνδιαμορφώνουν  με ποσοστό 10% η κάθε μια τον τελικό βαθμό. Μετά από απόφαση του διδάσκοντος η μια εργασία μπορεί να αντικατασταθεί από μια ενδιάμεση γραπτή εξέταση.

Αποτελέσματα

Μάθησης

Μέθοδος

Αξιολόγησης

Ποσοστό

Βαρύτητα στον τελικό βαθμό 

Λέξεις – Διάρκεια

Λεπτομέρειες

Α, Β, Γ

Ομαδική ανάλυση περίπτωσης

10%

20%

στο σύνολο

2000 λέξεις (written report)

30 λεπτά (παρουσίαση)

Ανάλυση μιας μελέτης περίπτωσης και τεκμηριωμένη διατύπωση προτάσεων.

Α, Β, Γ

Ατομική ανάλυση περίπτωσης &

παρουσίαση

10%

1000-1500 λέξεις

Ολοκληρωμένη ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση μιας μελέτης περίπτωσης.

Σημείωση: Η απουσία ενός σπουδαστή από κάποιο μάθημα δεν τον απαλλάσσει από την υποχρέωση μελέτης της σχετικής ύλης και προετοιμασίας τυχόν απαιτήσεων για το επόμενο μάθημα.

Προτεινόμενα συγγράμματα – βιβλιογραφία

Βασικά συγγράμματα 

ISBN

Συγγραφέας

Ημερομηνία

Τίτλος

Εκδότης

ISBN 978-960-6674-66-2 

Τερζίδης, Κ. 

2011 

Μάνατζμεντ. Στρατηγική Προσέγγιση, 2η Έκδοση

Σύγχρονη Εκδοτική, Αθήνα

ISBN 960-77452-1-7 

Τζωρτζάκης, Κ. και Τζωρτζάκη Α.

2007

Οργάνωση και Διοίκηση – (Το Μάνατζμεντ της νέας εποχής), 4η Έκδοση

Rosili, Αθήνα

Προτεινόμενη βιβλιογραφία για εμβάθυνση

Ελληνόγλωσση

ISBN

Συγγραφέας

Ημερομηνία

Τίτλος

Εκδότης

ISBN 976-960-02-1709-2

Μιχαλόπουλος,Ν.

2003 

Από τη δημόσια Γραφειοκρατία στο δημόσιο Μάνατζμεντ

Εκδόσεις Παπαζήση,Αθήνα

ISBN 960-218-446-9

Williams,K. και Johnson,B. 

2005 

Εισαγωγή στο Μάνατζμεντ 

εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 

ISBN 960-351-625-2

Πραστάκος Γ.

2005

Διοικητική Επιστήμη στην Πράξη, Β΄ Έκδοση

Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα 

ISBN 960-209-567-9

Μontana,P.J. και Charnov,B.H.

2003

Μάνατζμεντ 

Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα 

ISBN 960-209-699-3

Harvard Business Review

2003

Ηγεσία 

Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα 

ISBN 978-960-218-664-0

Παπούλιας,Δ. 

2009

Η κρίση αλλάζει τη ζωή μας και το Μάνατζμεντ

Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα

Ξενόγλωσση

ISBN

Συγγραφέας

Ημερομηνία

Τίτλος

Εκδότης

ISBN 9780071326391

Pearce,J.,

2012

Strategic Management ed.

McGrawHill, London

ISBN 9780071220934

Gareth,R.J.

2011

Contemporary Management , 7th ed.

McGrawHill, London

ISBN 9780071315265

Ghillyer,A.W.

2011

Management Now

McGrawHill, London

ISBN 3-409-43312-0

Steinmann,H. and Schreyögg,G.

1997

Management: Grundlagen der Unternehmensführung, Konzepte, Funktionen,Fallstudien, 4. Auflage

Gabler, Wiesbaden

ISBN 0-324-31705-0

Williams, C.

2007

Management, 4th ed

Thomson, USA

ISBN 0-618-11360-6

Griffin,R.W.

2002

Management, 7th ed

Houghton Mifflin Company,USA

Ηλεκτρονικοί Σύνδεσμοι

www.mhhe.com/jonesgeorge7e

www.mhhe.com/management now

http://maaw.info/BalscoreArticles.htm

www.prenhall.com/custombusiness

American Management Association

AMA is a membership-based management development and business education organization

Canadian Institute of Management

Canada's senior management association dedicated to professional development and enhancing managerial skills.

IOMA's Business Management Supersite

Find sample articles from 40 IOMA newsletters. Provides links to discussion groups and a business directory with over 600 links organized by industry sector.

Business.com

Directory of management consulting resources and information for business management professionals.

The Sloan Work and Family Research Network

Explore 'References & Research' for encyclopedia, glossary, statistics and a literature database.

BNET.com

Go-to site for current management news and articles

12manage

Includes a management encyclopedia and business dictionary.

Free Management Library

Community-generated resource of 650+ topics

Επιστροφή


Copyright © 2011 Τ.Ε.Ι. Καβάλας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων