Υπεύθυνος μαθήματος Μπορμπότση Χρυσάνθη
Τύπος μαθήματος Υποχρεωτικό
Εξάμηνο Ε΄
Λογική του μαθήματος
Η Οργανωσιακή Συμπεριφορά ( Organizational Behavior) , είναι ένας επιστημονικός κλάδος που αναπτύχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Ασχολείται με τη μελέτη της συμπεριφοράς των εργαζομένων στους οργανισμούς και περιλαμβάνει την περιγραφή , εξήγηση ,ερμηνεία και πρόβλεψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς , καθώς και των παραγόντων που επηρεάζουν την απόδοση των ανθρώπων στο εργασιακό περιβάλλον.
Οι οργανισμοί και οι επιχειρήσεις λειτουργούν για να εκπληρώσουν τους στόχους τους , γεγονός που επιτυγχάνεται με την ομαδική προσπάθεια όλων των μελών που εργάζονται στον οργανισμό. Η κατανόηση της λειτουργίας των επιχειρήσεων και οργανισμών απαιτεί από τον manager να έχει μια πλήρη , σαφή και συστηματική άποψη σχετικά με την ανθρώπινη συμπεριφορά, που εκδηλώνεται μέσα στο περιβάλλον του οργανισμού.
Τα τελευταία χρόνια ο τομέας της διοίκησης των επιχειρήσεων συνειδητοποίησε τη σπουδαιότητα της μελέτης και κατανόησης της ανθρώπινης συμπεριφοράς στους οργανισμούς και τη συμβολή της στην αποτελεσματικότερη λειτουργία τους οπότε έχει ενταχθεί το μάθημα στα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών πολλών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων .
Στόχοι
Στόχος της Οργανωσιακής Συμπεριφοράς ( ΟΣ) είναι η κατανόηση και πρόβλεψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς στους Οργανισμούς. Η πολυπλοκότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς δεν μπορεί εύκολα να προβλεφθεί , αλλά ούτε και όλοι οι άνθρωποι αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο στα ίδια ζητήματα.
Ειδικότερα, οι στόχοι του μαθήματος περιλαμβάνουν την βελτίωση της κατανόησης για το πώς οι άνθρωποι συμπεριφέρνονται στα πλαίσια ενός οργανισμού , πως οι αξίες , οι στάσεις ,η δυναμική της ομάδας ,τα ανθρώπινα κίνητρα και το στυλ ηγεσίας επιδρούν στη διαμόρφωση μιας οργάνωσης και διευκολύνουν ή εμποδίζουν την επιτυχία της .
Αποτελέσματα μάθησης
Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να αποκτήσουν :
Α. Γνώσεις και κατανόηση για :
• Την επιστήμη της ΟΣ καθώς και τη συμβολή των διαφόρων κλάδων των κοινωνικών επιστημών που συμμετέχουν στην ΟΣ όπως Ψυχολογία , Κοινωνιολογία , Ανθρωπολογία.
• Τη μελέτη της προσωπικότητας του ατόμου και τους παράγοντες που την καθορίζουν.
• Τις αξίες και τις στάσεις και πως επηρεάζουν την εργασιακή ικανοποίηση.
• Την έννοια της παρακίνησης και πώς αυτή επιδρά στη μεγιστοποίηση της απόδοσης των εργαζομένων, δεδομένου ότι οι παρακινητικοί παράγοντες διαφέρουν ανάμεσα σε διαφορετικά άτομα.
• Το εργασιακό άγχος , τις αιτίες που το προκαλούν και ποιες οι επιπτώσεις τόσο για την υγεία του ατόμου όσο και για την εργασιακή του απόδοση .
• Τη δυναμική των ομάδων στον εργασιακό χώρο και την αποτελεσματικότητα της ομαδικότητας για την επιχείρηση.
• Την σπουδαιότητα της έννοιας της ηγεσίας και την αντιπαραβολή της με την έννοια της διοίκησης. Τους προσδιοριστικούς παράγοντες που κάνουν τον ηγέτη αποτελεσματικό.
• Τη διαδικασία της ενδο- επιχειρησιακής επικοινωνίας σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης.
• Τη σημασία της οργανωσιακής κουλτούρας και πως αυτή μπορεί να συμβάλλει στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των μελών ενός οργανισμού.
Β. Διανοητικές ικανότητες:
• Να εκτιμήσουν τη σημασία της επιστήμης της ΟΣ η οποία περιγράφει –εξηγεί –ερμηνεύει και προβλέπει την ανθρώπινη συμπεριφορά , καθώς και τους παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση των ανθρώπων , στον εργασιακό χώρο.
• Να αναπτύξουν κριτική σκέψη μέσα από την ανάλυση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και των παραγόντων που επηρεάζουν και διαμορφώνουν τα πρότυπα διοίκησης στο εργασιακό περιβάλλον.
Γ. Άλλες ικανότητες :
• Την ενίσχυση της υπευθυνότητας στα πλαίσια των απαιτήσεων για ανεξάρτητη έρευνα και μελέτη.
• Την αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου στα πλαίσια της επιτυχούς ολοκλήρωσης εργασιών.
• Την ενίσχυση της ομαδικότητας μέσα από την ανάληψη και επιτυχή ολοκλήρωση ομαδικών εργασιών.
• Την αποτελεσματική παρουσίαση των εργασιών με χρήση σύγχρονων εργαλείων επικοινωνίας , σε ακροατήριο με δυνατότητα δημόσιας συζήτησης και σχολιασμό ιδεών.
• Την ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας μεταξύ φοιτητών και υπεύθυνου καθηγητή του μαθήματος για τη μάθηση, καθοδήγηση , παρακολούθηση και διατύπωση των ιδεών – σκέψεων σε γραπτό λόγο πριν την ολοκλήρωση των εργασιών και την παρουσίασή τους στην αίθουσα.
Ενδεικτικό περιεχόμενο του μαθήματος
• Γνωστικό αντικείμενο και εξέλιξη της Οργανωσιακής Συμπεριφοράς (ΟΣ)
• Επιστημονικοί κλάδοι που συμβάλλουν στο πεδίο διαμόρφωσης της ΟΣ
• Στάσεις και εργασιακή ικανοποίηση.
• Αξίες και προσωπικότητα
• Αντίληψη και στερεότυπα στον εργασιακό χώρο
• Ο ρόλος της παρακίνησης στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον. Θεωρίες παρακίνησης. Παγκόσμιες προεκτάσεις.
• Εργασιακό Άγχος και επαγγελματική εξουθένωση.
• Αποτελεσματική επικοινωνία, είδη επικοινωνίας , εμπόδια στην επικοινωνία, διαπολιτισμικές διαφορές.
• Οργανωσιακή κουλτούρα, δημιουργία και συντήρηση , μοντέλα διαμόρφωσης οργανωσιακής κουλτούρας.
Δραστηριότητες μάθησης και εκπαίδευσης
Α. Γνώσεις και κατανόηση.
• Διαλέξεις , ασκήσεις πράξης , Περιπτωσιολογικές μελέτες , video –παρουσιάσεις , κατευθυνόμενη και αυτό-διαχειριζόμενη μελέτη, δραστηριότητες έρευνας , ανατροφοδότηση από τον υπεύθυνο καθηγητή, ομιλίες καλεσμένων –στελεχών επιχειρήσεων.
Β. Διανοητικές ικανότητες.
• Ικανότητες ανάλυσης και σύγκρισης σημαντικών θεωριών και πρακτικών που παρουσιάζονται στη σχετική διεθνή βιβλιογραφία , αρθρογραφία και σε μελέτες περιπτώσεων .
• Ενίσχυση της ομαδικότητας , της σωστής διαχείρισης του χρόνου με τη συμμετοχή σε ομαδικές εργασίες με γνωστά χρονοδιαγράμματα.
• Υποβολή δομημένων γραπτών εργασιών και δημόσια παρουσίαση στην αίθουσα με δυνατότητα συζήτησης.
Γ. Άλλες δεξιότητες.
Επαφή με διεθνή επιστημονικά περιοδικά , συμμετοχή σε σεμινάρια, παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών, αναλύσεις περιπτωσιολογικών μελετών , παρακολούθηση οπτικοακουστικού υλικού
Αξιολόγηση
Αποτελέσματα Μάθησης |
Μέθοδος Αξιολόγησης |
Ποσοστό |
Ελάχιστος Βαθμός |
Λέξεις – Διάρκεια |
Λεπτομέρειες |
Α, Β, Γ |
Εργασία εξαμήνου |
25% |
50% στο σύνολο |
3500-5000 λέξεις |
Ομαδική εργασία |
Β, Γ |
Παρουσίαση εργασίας εξαμήνου |
25% |
10-15 λεπτά |
Ομαδική Παρουσίαση |
|
Α, Β, Γ |
Εξετάσεις |
50% |
2 ώρες |
Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σωστού – λάθους και ανάπτυξης |
Προτεινόμενα συγγράμματα
Βασικά Συγγράμματα |
||||
ISBN |
Συγγραφέας |
Ημερομηνία |
Τίτλος |
Εκδότης |
9789602187517 |
Robbins Stephen Judge Timothy
|
2011 |
Οργανωσιακή Συμπεριφορά Βασικές έννοιες και σύγχρονες προσεγγίσεις (1η έκδοση )
|
Κριτική |
9789608940741
|
Βακόλα Μαρία Νικολάου Ιωάννης |
2012 |
Οργανωσιακή Ψυχολογία και Συμπεριφορά ( 1η έκδοση) |
Μ. ΤΖωρτζάκης& Σία ΕΕ |
9789601220413 |
Σερδάρης Παναγιώτης, Iordanov Iordan |
2011 |
Οργανωτική Συμπεριφορά και Διοίκηση |
University Studio Press |
Άλλα Συγγράμματα |
||||
|
Ζαβλανός Μύρων |
2002 |
Οργανωσιακή Συμπεριφορά |
Σταμούλης |
9603900885 |
Χυτήρης Λεωνίδας |
2001 |
Οργανωσιακή Συμπεριφορά Η Ανθρώπινη Συμπεριφορά σε οργανισμούς και επιχειρήσεις |
Interbooks |
9603446769 |
Goleman Daniel
|
2000 |
Η Συναισθηματική Νοημοσύνη στο χώρο εργασίας. |
Ελληνικά Γράμματα |
|
Βακόλα Μαρία |
2005 |
ΙΚΕΑ. Διεθνής ανάπτυξη με βάση το σουηδικό τρόπο διοίκησης. Διοικώντας τις αλλαγές. |
Σιδέρης |
960-286-186-Χ |
Himstreet, Baty, Lehman |
1999 |
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
|
ΕΛΛΗΝ |
960-209-846-5 |
Daft Richard
|
2005 |
Οργανωσιακή Θεωρία και Σχεδιασμός ( 8η Αμερικάνικη Έκδοση) |
Κλειδάριθμος. |
960-218-217-2 |
Kotter John
|
2001 |
Ηγέτης στις Αλλαγές |
Κριτική |
Ηλεκτρονικοί Σύνδεσμοι
Ελληνική Εταιρία Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) http:// www.eede.gr/whoweare.htm
Εταιρία General Electric http:// www.ge.com
Το πείραμα του Asch ( Κοινωνικός Ψυχολόγος) http:// bit.ly/210R2D